( Ini adalah blog aku.....apa nak aku tulis....aku tulis sahaja.... bagi yang ingin membaca ...sila teruskan....bagi yang tidak suka.... boleh blahhhh.. )

Wednesday 23 June 2010

Kenapa .... Mengapa.....

Saya sering ditanyakan sesuatu pasal forex...terutama mereka yang gagal setelah menggunakan beberapa sistem dari luar sana.... mereka bertanya kenapa asyik rugi sahaja menggunakan sistem2 yang ada diluar sana....

Saya ingin jelaskan satu persatu....dalam forex ini banyak benda kena diperhatikan dan dipertontonkan.Kegagalan dalam forex bukanlah suatu perkara luarbiasa....ianya menjadi lumrah alam....ingat ramai berkata yang 95% trader gagal.....memang betul dan tidak dapat dinafikan..mereka memang gagal...mengapa????

Kegagalan mereka adalah disebabkan diri mereka sendiri... mereka memasuki dunia forex yang mencabar dengan tangan kosong... belajar tanpa guru adalah merbahaya... jumpalah seseorang yang tau mengajar dengan betul ... mengajar mengikut dan cara yang betul.... namun seperti yang kita tau..... dalam satu kelas..jika gurunya seornag pendidik yang terbaik...tak semua pelajar dapat mengikuti dan memahami 100% ajaran guru sebab dalam diri pelajar ada DISIPLIN dan PRINSIP pelajar tersebut samada selari dengan ajaran atau bertentangan dengan ajaran gurunya....

selain itu kegagalan dalam forex disebabkan trader sendiri terkapai-kapai dalam menentukan hala tuju mereka untuk maju dan sentiasa mengharapkan sesuatu disuapkan ke mulut mereka...mereka lebih gemar teori berbanding praktikal....namun biula mereka membuat prakrikal maka apa yang dipraktikkan hancur....itu juga berlaku dalam akaun live/ real...dimana mereka akan kehancuran disebabkan mereka tidak mendapat pendidikan yang cukup.... ok kita sambung nanti di post lain...

4 comments:

  1. SALAM

    agaknya 5% tersebut yang menjadikan 95% itu gagal....kerana terbukti sebanyak 5% pemorek menjual sistem ( ea, indicator dll) yang gagal....fikir2kanlah

    ReplyDelete
  2. tidak semestinya 5% itu yang menyeabbkan 95% gagal... kegagalan 95% adalah sebab mereka sendiri yg gagal mengawal diri sendiri... cuba tanya diri sendiri...anda dalam 5% atau 95%... berapa lama demo.... berapa lama dan dalam ilmu MM dan disiplin...berapa kuat anda menahan jari dari menyentuh order padahal sistemanda masih belum memberikan jawapan... kalau mengikut sistem pun adakah anda ikut betul2 atau sebaliknya....diri sendiri jawapannya.....

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Seperti yg cikgu katakan, 40% MM, 40% disiplin, & 20% system. sy setuju dengan nisbah tersebut.

    Disiplin berkait rapat dengan dengan MM. Sekiranya trader tersebut gagal mengawal disiplin diri, secara tidak langsung dia juga gagal mengawal MM-nya.

    Rata-rata semua system (indi) yang saya temui memberikan pentunjuk yang sama. Adalah lebih baik kita belajar asas-asas indi yang sedia ada. Kerana saya yakin golongan 5% tersebut adalah mereka yang mempunyai asas yang kukuh dalam perniagaan ini.

    *in my humble opinion*

    Wassalam...

    ReplyDelete
  4. salam cikgu WHA dan kenkawan, saya rasa kitalah yg meletakkan diri kita dikategori 95% atau 5%. Tanya diri sendiri adakah kita dah ikut semua garispanduan yang diberi?. Saya pun masih tenggelam timbul lagi tapi saya yakin dengan mengkaji semua garispanduan,kaji nesihat kenkawan dlm blog ni serta disiplin, satu masa saya yakin dapat mengatasi masalah MC ni, InsyALLAH

    ReplyDelete