( Ini adalah blog aku.....apa nak aku tulis....aku tulis sahaja.... bagi yang ingin membaca ...sila teruskan....bagi yang tidak suka.... boleh blahhhh.. )

Wednesday 1 September 2010

belajar FOREX

BIler aku ingatkan ...ramai yang menyatakan tak pandai berforex....ramai yang menyatakan nak berforex sebab nak kaya....ramai yang menyatakan forex betul-betul...namun sedr tak forex tu bagai mulut buaya...kita perlu mencelah-celah diantara giginya baru selamat...kalau tak kena ngap!!!!!!!

aku dapati..ramai yang nak berforex...disuruh main demo..dia kata sudah...dah berbulan tuan saya berdemo...tapi tak jadi juga main real....jawapan aku mudah aje...apayang kau orang dapat dari berdemo..maksud aku apa yang kau orang dapat pengajaran dari situ?...demo anda berjaya tak?....dah dapat ke teknik kau orang masa demo?...daemo kau orang menguntungkan tak?..kalau rugi buat apa main demo.....kalau macam asal je teknik kau orang macam sebelum demo buat apa berdemo..buang masa aje...

ini aku cakap melalui pengalaman....dah berbulan anda berdemo..asyik asyik macam asal sebelum anda berdemo...baik tak payah anda berdemo....seorang sahabat saya ..masa demo dia pun dia buat catatan..dan cuba mendapatkan keuntongan....

Selain itu...modal....kalau anda modal besar tak apa..berjuta-juta...tapi kita mana ada modal besar begitu...yang kita ada ala-ala modal je....kalau aku kata modal USD 5K pun bukanlah modal yang besar...itu kecik je....apatah lagi kalau modal USD 50.... amat jarang sekali berlaku keajaiban.....ada memang ada tetapi jarang....iaiatu modal kecil menjadi sederhana dan menjadi besar dan berjaya...malah ramai yang gagal...bayangkan ada 2 benda iaiatu 95% trader gagal....tak kira modal besar atau kecil...kedua...modal kecil pun mudah gagal..aku boleh nyatakan ianya hampir 90%...malah mungkin lebih dari itu...dan selebihnya dengan modal kecil dan ada sistem ..ianya berjaya...kenapa mereka berjaya..mudah je...mereka ada disiplin dan cara yang sesuai untuk digunakan...mereka telah jumpa cara itu....kau orang perlu sedar..bukan semua orang boleh berjaya dengan sistem orang lain...sesuaikan diri....

aku kata krusus dan belajar forex tu penting...ada krusus yang semurah percuma...dan ada yang setinggi RM10 ribu.... namun apakah kualiti yang boleh kita dapati antara percuma dengan RM10 ribu....anda fikir2kanlah...kalau percuma memang ramai yang gagal tetapi ada juga yang berjaya...peratus gagal amat besar berbanding berjaya..tak percaya..tanya sekitar anda..berapa banyak rakan kau orang yang gagal..dan kat mana mereka belajar.....namun yang mahal bayarannya sudah tentu ramai yang berjaya berbanding gagal..sebab apa..mereka diajar oleh orang tertentu..yang mengajar ini pun bukan calang orang....kau orang perluingat...untuk dapat gaji besar dalam alam perkerjaan anda perlu dapat sijil besar...kalau setakat upsr..atau anugerah sijil percuma..anda boleh dapat pangkat tinggi ke...berfikiran korporat ke...dan akhirnya dapat gaji besar ke....memang PEDAS aku tulis kali ini...bukan apa..aku nak sedarkan sahabta semua...janganlah kerana krusus RM 2500 atau krusus RM3000 itu membuat anda rasa beban sehinggakan mana patut...ingat di sana ada nyatakan..."Sharing is caring"......sebenarnya apa yang disharekan?...mereka share kan kegagalan...anda bacalah..ramai newbie terperangkap method, teknik sana -sini..ramai yang gagal..dan akhirnya mereka mencari sistem2 lain..tak percaya..anda baca satu persatu...asyik2 orang itu juga test sana...test sini ...download sana..download sini....inilah tanda2 mereka masih mencari-cari sistem dan asyik tak kena aje......

maka aku dapat simpulkan..berberlanjalah sedikit atau banyak untuk anda belajar dari ornag tertentu...ingat pesan saya cari pengajar yang trade bukan pengajar yang mengajar....FAHAM ke....pengajar ini ada 2 jenis..Pengajar Trader ( trader yang mengajar) dan Pengajar Gaji ( Pengajar yang dibayar gaji).....carilah krusus walaupun beribu-ribu....tetapi berisi...

aku sendiri belajar dari bawah...dari percuma..kekrusus yang kecil..sederhana dan mahal2....kat sini memang banyak bezanya isi kandungan pelajaran mereka...aku tak akan ceritakan apa bezanya antara krusus mahal dengan yang murahan dan percuma kecuali kau orang tanya aku sendiri dengan niat yang betul.... memang berbeza..dan aku ada buat analisa..patutlah krusus tu mahal disebabkan isikandung nya yang berbeza dan betul sebagai pemikiran seorang trader....

Sekianlah...aku coretkan..memang pedas...memang sakit tetapi itulah teguran aku,,kalau nak berjaya dan terpulanglah pada kau orang bagaimana nak buat...aku dah alami dunia tu..aku dah ceritakan...sebab aku kesian tengok kau orang asyik rugi je... dan aku pun tak berikan percuma ilmu aku kerana kau orang akan rasa ianya nilai ilmu percuma sebab aku perlu jaga agar setiap pelajaran di angkat tinggi... tapi kini aku tak mengajar...kau carilah orang lain tapi ikut nasihat aku....

1 comment:

  1. salam tuan...betul ape yang tuan kata, kebenaran adalah satu yang menyakitkan...walau mcm mana perit pon itulah kehidupan...

    ReplyDelete