( Ini adalah blog aku.....apa nak aku tulis....aku tulis sahaja.... bagi yang ingin membaca ...sila teruskan....bagi yang tidak suka.... boleh blahhhh.. )

Monday 5 July 2010

Menceburi bidang fotografi

Telah lama aku di bidang forex .... semuanya dah aku rasakan...dan kini aku mula ingin menceburi bidang baru aku iaiitu FOTOGRAFI..... ala..aku pun bukan padai sangat pasalgambar mengambar nie.... namun aku nak juga cuba.....



kini aku mengumpulkan duit dan menyambar D3000 DSLR camera...... memang pada awalnya nak rembar D5000 namun biler difikir2kan...baik aku mula daribawah dulu...

dengan sebuah dslr ....siap dengan lens serta aksessorinya..maka aku pun mulalah nak belajar dari bawah... setakat ini habis semua aku "shoot"..... dan buat bokey.... entahlah..sedikit demi sedikit aku belajar dari setiapfunction...malah cara memeggang camera ini pun berbeza....aku bukannya pro dan pandai sangat....sekadar ambil gambar sedikit2 bolehlah....

dulu kalau sebut kamera je...semua kata kamera compact lebih bagus...namun kini aku tak minat compact..aku perlukan yang mencabar.... kalau buat gambar2 menarik ...kemudian dari raw jpeg kita adjust2 lagi kat photoshop..jadikan 3D ditambah dengan HD function...alamak..mengancammmmmm......

maklumlah.....hobi aku dah berubah...dari memancing....menceburi bidang radio amateur yang masih x habis lagi ( cita2 nak pasang antenna bulat ala parabola utk komunikasi dengan satelit...)...kemudian ke HD ( high definition) dengan LED TV.....kini aku menceburi bidang foto pula........

Aku tak kisah nak kata apa..pasal bidang abru aku nie....tengah mencari guru-guru yang sanggup mengajar aku........sambilaku belajar sendiri dari bahan bacaan yang aku dapat diinternet...kemudian aku shoot....aku masukkan dalam komputer...dan lihat dan analisa kesan sesuatu function pada gambar.... memang banyak benda nak lihat....

Ala ...yang penting minat.....janji aku buat keluarga aku suka..sebab tak merayau sangat2....dan menyimpan hasilgambar dalam komputer..dan sama-sama aku sekeluarga bincang pasal gamb ar.....bak kata pepatah..." dalam sekeping gambar terdapat 1001 cerita yang boleh di rungkaikan..."......aku rasa betul kata pepeatah itu...kalau dulu...semasa aku belajar....aku tak baca sangat isu2nya..tetapi aku tengok gambar dan huraiannya....dan aku dapat merangka...apakah isu yang sedang dibincangkan dalam bab itu..... entahlah...betul atau salah..sekurang-kurangnya aku tahu sedikit-sedikit...takkanlah orang nak cerita pasalkereta kemudian letak gambar kuching dan huraikan pasal kucing...he..he..he...

4 comments:

  1. Ummmphhh.. guna kamera yg pakai memori kad.. amik jer gambar...tak cantik delete jer... lama2 menjadi lah...sumanya berbalik kepada minat dan bakat seni... he he he he....

    ReplyDelete
  2. huhu..nice la sifu..ada minat baru..actly sy minat gk amik gmbr2 ni..tp,pakai kamera cikai je la dlu..xde duit nk kemera mahal2..ada rezeki lbh nnt bleh cuba...

    ReplyDelete
  3. nnt bole la cikgu upload hasil2 tangkapan kat sini plak. bole kita sama sama komen. hehehe! selamat bergumbira dengan gadget baru. :D

    ReplyDelete
  4. wah bro, dah terjun bidang photog ya.. sy dah berpencen dr bidang ni :) agak mahal juga hobby ni bro.. kalau ada masa jenguk2 kat website sifu sy ni :

    http://www.saifulnang.net/index2.php

    :)

    ReplyDelete