( Ini adalah blog aku.....apa nak aku tulis....aku tulis sahaja.... bagi yang ingin membaca ...sila teruskan....bagi yang tidak suka.... boleh blahhhh.. )

Wednesday 14 July 2010

Suka dan tak suka

Kehidupan didunia.....macam2 ragam....kehidupan kita...kita yang tentukan...bukan sesiapa kecuali Dia yang Maha Esa.... dalam menjalar kehidupan...adakala cara hidup seseorang itu disukai oleh orang lain...namun adakalanya ianya juga tidak disukai orang lain.. bagi aku...samada ada mereka ini suka atau tidak suka..kehidupan sendiri berkeluarga aku yang tentukan.

Manusia mana yang sama sefahaman dengan orang lain... cuba lihat..PM kita...dulu kini dan akan datang..ada orang suka dan ada orang tak suka..inilah kebiasaannya disekitar kita...mengumpat...hasad dengki...menjadi amalan kehidupan....para pembaca juga dapat melihat sekitar ...adaaaaa sahaja mereka umpat di restoranlah ..di meja2 pejabatlah..semuanya berlaku...mencerita orang itu tak betul ..orang ini tak betul....aku berpendapat sebegini..sebenarnya orang yang asyik mengata dan mengumpat dan menyatakan orang lain tak betul adalah sebenarnya dirinya yang tak betul..sewel...jiwa kacau... itu pendapat aku... terpulanglah... kalaulah dia yang betul...cuba tunjukkan apa yang betulnya...beri dia peluang tunjukkan ....buatlah sesuatu dan kita ramai ramai tengok..berjaya tak ...selalu menang tak....kalau dia buat gagal sikit je..kita ramai-ramai kutuk dia tak betul..ha..ha..ha.. ADAaaaaaa Fahammmmmmmmmmm.....begitulah...

seringkali kita menghina dan mengaibkan orang lain macam kat forum sebelah sana.... padahal diri sendiri yang aib... sampai sekarang pun hanya habuk je... terutama orang-orang itu.... ada perubahan apa yang mereka buat..ada perkembangan apa yang mereka buat...tak adeeeeee.....jadi sapa yang aib dan tak betul....diri sendirilahhhh.

begitulah....amat mudah menghina dan mencari kesalahan diri orang lain..tetapi amat sukar menceritakan keaiban dan kelemahan diri....apa lagi nak menghina diri sendiri... itulah pesanan aku...

berbalik pada suka dan tak suka...dalam dunia ini...terutama bangsa-bangsa melayu...banyak sangatlah PHD nya..... aku jarang baca dan dengar bangsa-bangsa lain menyerang bangsaanya...tapi dalam dunia disekitar kita..asyik melayu je yang menyerang satu sama lain...adakah kerana sifat kita yang sering " menjaga tepi kain orang"....hingga terlupa " kuman diseberang kelihatan sedangkan gajah dimata hilang dari pandangan"....akhirnya " yang dikejar tak dapat yang dikendung keciciran".... cubalah ubah sikit kefahaman dan pemikiran kita...menjadi " sedikit-sedikit lama-lama menjadi bukit"...dan " belakang parang kalau diasash akan tajam juga akhirnya"..."bersusah-susah dahulu bersenag-senang kemudian"....itulah yang sepatutnya.... kini...aku dah lama dengan cara aku "BIaQ pI OranG nak KaTa"...... janji aku dnegan cara aku yang sebegini dan meneruskan kehidupan... bak kata seseorang..."Rezeki itu ditangan tuhan"....bagi aku kita perlu fokus sedikit pada ayat itu menjadi " rezeki itu ditangan tuhan tetapi tanpa usaha dan permintaan tuhan takkan beri"...faham ke?....ayat pertama menunjukkan statement bahawa memang rezeki itu ditangan tuhan...habis kita tau rezeki kat tangan dia...kalau kita tak minta ..agak2 tuhan nak berike? itulah makanya keluar ayat kedua... kena usaha dan mintak...barulah tuhan beri....

manusia sekeliling ku juga aku lihat amat sukar nak memohon dan minta dengan tuhan...bukan susah sangat pun..sembahyang je...doa je...tapi kenapa susah nak sembahyang..kalau susah nak semabhyang..maka susah nak doa...maka tuhan nak berike?....
Aku kadangkala berjalan-jalan...ada satu bangsa tu....ala selalukita jumpa..dia dengan coloknya ..pagi2 sembahyang cara dia..minta dengan gtuhan dia....minta kayalah..dan amcam2... adajuga dia minta...betulkan..

tetapi bangsa kita...suruh sembahyang liat sekali....sebenarnya nak minta dengan tuhan bukan susah pun... sambilkita berjalan..sambilmemandu kereta pun ...bacalah doa...mintalah dengan tuhan.....samada sampai atau lambat sampai atau diterima itu hak tuhan......doa je...tak tau bahasa arab..bahasa ibunda pun tak apa... kalaulah kita berdoa setiap pagi .." aku nak kaya raya tahun 2014".....agak2...apa terjadi pada tahun 2014....kaya ke kita...miskin ke kita....hidup lagi ke kkita.... kita semua tak tau...yang bezanya,,,jika kita hidup lagi pada tahun 2014...kita ada dua anggapan...mungkin tuhan benarkan kita kayaraya, harta sekitar alam...atau...kita kekal macam biasa je....tetapi pada masa itu kita dah ada 2 pilihan....tapi kalau kita tak berdoa....kita cuma ada 1 pilihan ...kekalmacam tu je.....jadi pilih yang mana?....bukan untuk dibincangkan ...hanya sekadar renungan....

No comments:

Post a Comment