( Ini adalah blog aku.....apa nak aku tulis....aku tulis sahaja.... bagi yang ingin membaca ...sila teruskan....bagi yang tidak suka.... boleh blahhhh.. )

Tuesday 11 May 2010

Andai ku masih punya ibu........



(klip video ini hanyalah hiburan semata-mata...bagi mengenang permegian ibu-ibu yang telah pergi menghadapNya......)

Aku masih termmenung seketika melihat isteriku dan anak-anak bergembira menyambut hari Ibu.....itulah....aku masih terkenangkan ibuku yang telah lama pergi 3 tahun yang lalu....arwah ibu telah pergi selamanya mengahdap Tuhan Yang Maha Esa pada mlam jumaat ..... menantikan kesedihannya aku termenung seketika,....mengimbau masa lalu....

Tentang kenangan Manis....memang banyak....ibukulah yang sering mengajar aku erti kehidupan...memenitingkan rakan hadai...mementingkan mertuanya...dan amat menyayangiku...semasa arwah ibu masih hidup, akulah tempat dia mencurah perasaan mengenai adik beradik ku,,,sanggup aku bercuti panjang untuk kembali ke kampung halaman memujuknya makan...membantu meredakan hatinya yang kerinduan arwah bapaku....pada masa kecil..ibuku bangun jam 5 pagi memasak menggunakan kayu -kayu ranting...tempung bara digunakan untuk diisikan dalam sterika lama bagi menggosok baju..... sarapan pagi nasi putih dengan sambal ikan bilis menjadi kenangan kami....setakat ikan bilis tu je yang kami sekeluarga mampu makan..malah kami pernah menggunakan ikan bilis dicampak ke bara tempurung untuk di baklar dan mengutipnya balik setelah masak dan dijadikan lauk......tapi itulah yang sedap.....

Waktu petang ibu menyambut kami balik dari sekolah....ibu siapkan masakan enak-enak pada kami...kari ayam kampung....entah bila ibu dapatkan ayam..kami adik beradik tidak tau....ibu usaha mendapatkan ayam kampung belaan kami disembelih dan dihidangkan kepada naka-anaknya...oh..ibu....

kenanagan pahit sering mengimbau juga...ibu pernah kemalangan sewaktu menaiki motor semasa dengan arwah bapa....mereka hendak kekebun mengutip atau memetik kopi... kami dahulu pernah membuat kopi dari buah kopi dan di hancurkan..dijemur..di hantar kekilang ..da sangai..dan d kisar menjadi serbuk kopi.... pernah bersama-sama ibu untuk membuat kopra ( kelapa kering)...aduh..andainya aku punya ibu.......

Ibulah tempat aku menumpang kasih..ibulah tempat aku mencari kasih sayang..temapt aku bermanja..tempat aku melepaskan kemarahan dengan kawan-kawan..tempat aku menenangkan jiwa...tempat aku untuk berhati waja....bila aku teringatkan ibu.....wajahnya yang seriang ceria dan peramah....aku bahagia sekali...

Kini...itu semuanya tinggal kenangan..aku telah kehilangan ibu sejak dia kerinduan Arwah bapa yang telah kemalangan dalam tahun yang sama..ibu yang sakit semput seketika ku bawa ke Hospital Besar batu Pahat...seminggu ibu disana..dan akhirnya setelah bermalam-malam aku disisinya...dan pada malam jumaat itulah ibu lantas pergi meninggalkanku dan kami semua...... aku masih ingat kau ibu....setenang air di perigi...sehebat mana aku...sekuat mana pendirianku..kau lagi hebat..kau mengharungi kesukaran dari dahulu hingga akhir hayat dan semua anak-anak mu kini berjaya dalam kehidupan...sekalung ALFATIHAH aku doakan untuk mu ibu bagi mengiringi kepermergianmu.....semoga ALLAH meletakkan rohmu disisi orang2 yang beriman....amin..

Ulasanku: "......bagi yang masih punya ibu...berjasalah padanya..dan ucapkanlah kemesraan padanya...selagi ibumu ada.....jengah dan telefonlah selalu....amin.."

No comments:

Post a Comment